Vandra Båstad - Hovs Hallar - Torekov

tisdag 11 juni 2024

Dagens tur med Vandringsklubben Skåne gick mellan Båstad och Torekov, via mäktiga Hovs Hallars naturreservat. Totalt blev det 27 kilometer, med solsken, störtskurar, vackra vyer och trevliga samtal!

Vi startade som alltid klockan 10 på förmiddagen, och den här gången var utgångspunkten Båstads tågstation. Den ligger faktiskt nästan 5 km öster om Båstad centrum, så vandringsturens första timme tog oss "bara" in till stadskärnan. Längs skogsstigar följde vi först Skåneleden förbi Hemmeslövssjön och längs Stensån. En stund senare kom vi ut på strandpromenaden vid Malenbadet och fortsatte in mot centrum, där uteserveringarna i Båstads populära hamnkvarter ligger tätt. Har du tid att stanna en stund i Båstad på din vandring? Då kan du läsa mera om saker att se och göra här!

Efter en kort paus fortsatte vi västerut, förbi populära Skansenbadet till den vackra strandpromenad som tar dig ända till Norrvikens trädgårdar. Här är det gott om fina vyer över havet och Bjärehalvöns höjder! Vid Norrviken avvek vi från Skåneleden, för att istället följa kusten längs Kattviksvägen. Vi tog sikte på pittoreska Kattvik hamn, där vi bestämt oss för att pausa och äta vår medhavda matsäck. Här finns flera bord och bänkar, och även ett mysigt café med möjlighet att köpa kaffe, glass eller något annat gott.

Längs Krossarevägen fortsatte vi vår vandringstur mot stenfältet Smygeslätt, som bjöd på en första imponerande vy över Hovs Hallars unika klippkust. Vid foten av den här enorma klippväggen känner man sig liten! Längs branta stigar tog vi oss tillbaka till Skåneleden, som går uppe på åsryggen och bjuder på hisnande utsikt över havet. Snart avvek vi igen längs mindre stigar, för att utforska mera av klippformationerna här vid Hallandsåsens möte med havet. På ett ställe fick vi runda en hög klippvägg längs en smal stig precis intill havet - härligt med lite äventyr!

Efter en tuff uppförsbacke mot Hovs Hallar restaurang och hotell såg vi fram emot en enklare etapp de sista kilometrarna mot Torekov. Även här följde vi Skåneleden, som tog oss genom gröna betesmarker och ovanliga stenfält innan vi nådde den mysiga lilla kustbyn. Efter en halvtimmes strosande i hamnen hoppade vi på bussen tillbaka mot Båstad, trötta men nöjda efter en både vacker och spännande vandring!